Jak pisać teksty w 2021 roku, żeby zajmowały topowe pozycje w wyszukiwarkach?
Copywriting jest często kojarzony z czymś niewymagającym zbyt dużego polotu i zbyt dużej wiedzy. Niestety są ku temu powody. Jeszcze 10 lat temu w ofertach pracy można było znaleźć ogłoszenia : „pisanie tekstów pod algorytmy”. Poważnie, tak było to ujęte w obowiązkach… Były to teksty bez większego znaczenia, ale spełniające określone standardy dla wyszukiwarek. Z biegiem czasu Google zmienił zasady tej „gry”, a teraz wymagania dotyczące tekstów są tak duże, że zwykłe przepisywanie dobrze znanych materiałów do niczego nie doprowadzi, poza tym, że zmarnujesz czas.
Jak pisać takie teksty w 2021 roku, żeby zajmowały topowe pozycje w wyszukiwarkach?
1. Czy jesteś ekspertem?
Musisz nie tylko zrozumieć temat, ale także zaoferować własne doświadczenie. Instrukcje krok po kroku, świeże eksperymenty i krótki wybór faktów. Twoi klienci chcą otrzymywać konkretne informacje tu i teraz i od razu z nich korzystać. Artykuły od ekspertów będą rozpowszechniane w mediach społecznościowych, kierując ruch do twojej (lub klienta) strony.
2. Nie ilość, ale jakość
Zapomnij o konieczności pisania tekstów każdego dnia. Lepiej napisać 3 longread, ale na temat, będące unikatowe i dopracowane, niż rozmieniać się na 30 artykułów o wątpliwej treści.
3. Znajdź swoją wąską niszę
Możemy opowiedzieć Ci o doświadczeniu z naszej branży. Istnieje wiele witryn internetowych, które objaśniają, jak stworzyć stronę internetową. Ich grupa docelowa jest dość szeroka, ale nie stała. Nie można jednocześnie mówić o wszystkich poziomach programowania i być w każdym dobrym, bo konkurencja cię przebije. Część odbiorców cię opuści, a kiedy będziesz chciał przyciągnąć nowych, będziesz musiał non stop przepisywać treści na stronie. Dla nas odkryciem był Web deweloper Elad Shechter, który w 2020 roku opowiadał o tym, kim jest Developer CSS. To bardzo wąska specjalizacja, a dzięki jego blogom i artykułom świat Web Developerów nauczył się, że wiele rzeczy można zrobić po prostu, znając CSS, bez żadnego programowania. Wydawałoby się, że gdyby pisał jak większość o Frontend i opowiadał o serwisach w ogóle, zginął by w tłumie. Dzięki temu, że znalazł swoją niszę, rozwija się w niej i ciągle publikuje coś nowego, zdobywa zaufanie i szacunek ogromnej grupy osób. Zastanów się, jaka nisza nie jest jeszcze zajęta w dziedzinie, która jest ci bliska.
4. Poprawnie i skutecznie wpisz tytuł / opis
Niestety wiele osób bierze za pewnik, że dzięki płatnej reklamie nie muszą wykonywać podstawowej optymalizacji witryny. Zanim jednak zrezygnujesz z „niepotrzebnej” pracy, zwróć uwagę na to, jak Twój artykuł wygląda w wyszukiwarce. Przed kliknięciem w link użytkownik przegląda opis artykułu i jeśli nie znajdzie w nim kluczowych dla siebie informacji, może nie kliknąć i nie zwrócić na to uwagi. Zaletą jest to, że Google może również podnieść Twoją pozycję w rankingu, jeśli zauważy, że użytkownik często Cię klika. Oznacza to, że Twój wpis jest pomocny, a klient może znaleźć informacje natychmiast, bez uciekania się do innych źródeł.
5. Napisz, to co przyjdzie Ci do głowy, a następnie skróć
Spójrz na swoje pisanie krytycznie. Czy potrafisz pozbyć się kilku zdań bez zniekształcania znaczenia? Czytając na głos, nie masz dość oddechu, aby przeczytać zdanie? Podziel je na kilka części, ale lepiej usuń niepotrzebne treści. Aby nauczyć się pisać lepiej, czytaj książki o tym, jak pisać poprawnie. Na naszej liście do polecenia są:
Artur Jabłoński „Jak pisać, żeby chcieli cię czytać (i kupować)”
David Ogilvy „Ogilvy on Advertising”
Luke Sullivan „Hej, Whipple, ściśnij to”
Jerzy Bralczyk „Język na sprzedaż”
6. Podziel tekst na części, zaznacz główne myśli
W naszych czasach „ściany” tekstów nie nadają się do wrzucenia na stronę. Podziel swoje myśli na akapity, podkreśl, co jest ważne. Jeśli zasadniczo nie chcesz zmieniać niczego, zrób podsumowanie, w którym w jasny sposób opisz, co zawiera artykuł i jakie podstawowe pomysły chciałeś przekazać.
7. Zdefiniuj swoich odbiorców i pisz w ich języku
Często przed stworzeniem strony internetowej zadajemy pytanie – Jaka jest Twoja grupa docelowa? Zaskakujące jest, że niewielu potrafi precyzyjnie określić portret klienta. Płeć, wiek, zachowania, zainteresowania i marzenia – to powinno być dla Ciebie ważnym warunkiem przy napisaniu każdego artykułu. Kiedy Twój klient budzi się rano to co robi potem? Jeśli zagłębisz się w psychologię klienta, wtedy łatwiej ci będzie napisać dla niego artykuł, będziesz miał z nim niewidzialny kontakt, a na koniec będziesz mógł zaoferować mu coś, co go uszczęśliwi. Czy to nie jest główny cel każdego artykułu?