Jak rozwinąć i promować salon kosmetyczny – Krok po kroku
Salon kosmetyczny to zazwyczaj dochodowy biznes z szybkim okresem zwrotu inwestycji, ogromną bazą potencjalnych klientów i stałym, wysokim popytem. Dlaczego więc, zdarza się, że przeciętne “życie” salonu to tylko 4-5 lat? Prawda jest taka, że niektóre gabinety bankrutują wkrótce po otwarciu. Klienci nie przychodzą, pracownicy odchodzą, a zyski salonu nie wystarczają nawet na koszty stałe. Przyczyn takiego zakończenia może być kilka, a jednym z nich jest niechęć do systematycznego podejścia do promowania swojego biznesu. Często właściciele firm najpierw otwierają klinikę, kupują sprzęt, zatrudniają pracowników – a dopiero potem zastanawiają się, gdzie pozyskać klientów.
Jak więc zbadać branżę kosmetologii/medycyny estetycznej i od razu uzyskać dobre efekty?
Odp.: Najpierw musisz przeprowadzić własne badania marketingowe
1. KONKURENCJA
Czym możesz się wyróżnić na tle konkurencji? Usługi kosmetyczne są wszędzie prawie takie same, trudno jest zaoferować coś wyjątkowego, jeśli jesteś małym lokalnym salonem. Ale możesz zaoferować pozytywną atmosferę i poczucie komfortu swoim klientom. Wiadomo, że kobiety najczęściej chodzą na zabiegi kosmetyczne, aby poczuć się wyjątkowo. Dokładnie przeanalizowaliśmy w Martel Media – salony z najlepszą oceną, często otrzymują taką opinię: „ jak tylko weszłam do salonu, zdałam sobie sprawę, że wszystko będzie dobrze – pięknie, wygodnie i bezpiecznie”. Wirtualny spacer (zdjęcia 360) pomoże pokazać salon ze wszystkich stron. Zobacz, jak wspaniale możemy zaprezentować Twój salon!
2. GRUPA DOCELOWA
Jeśli w Twoim zespole nie ma znanych „gwiazd” od medycyny estetycznej/kosmetologii, do których klienci są gotowi przyjeżdżać z całego miasta, najprawdopodobniej Twoją grupą docelową są osoby mieszkające w pobliżu. Dowiedz się, czym się interesują , zajmują, które sklepy odwiedzają. Mieścimy się w Warszawie i śmiało możemy powiedzieć, że każda dzielnica ma swój klimat. Buduj biznes na zainteresowaniach osób wokół ciebie. Ważnym punktem jest Twoja własna strona biznesowa na mapach Google. Twoja wizytówka, może zawierać informacje o godzinach otwarcia, recenzje, zdjęcia salonu a najlepiej jeszcze wirtualnego spaceru (zdjęcia 360- sprawiają, że potencjalny klient spędza więcej czasu na Twojej wizytówce co zwiększa szanse, że wybierze właśnie ciebie). A także link do strony www, na której można znaleźć więcej informacji. Przeanalizowaliśmy mnóstwo statystyk i możemy doradzić , że lokalne pozycjonowanie wykonywane przez profesjonalistów to w 100% rozwój biznesu po pierwszym miesiącu. Dodatkowo jest to stosunkowo niedrogi sposób na promowanie, gdzie płacisz jednorazowo z góry na cały rok.
3. KANAŁY REKLAMOWE
Zorientowałeś się już kim jest konkurencja, a kto będzie w grupie docelowej. Nawet wiesz, co sprawia ,że Twój biznes jest wyjątkowy. Niestety to nie wystarczy, a w każdym razie trzeba inwestować w reklamę, aby stale przyciągać nowych klientów. Od razu trzeba powiedzieć, że nie mówimy o ulotkach rozdawanych na ulicy. Rozważamy tylko metody online.
– MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE – FACEBOOK / INSTAGRAM
Na Facebook masz możliwości do dobierania opcji targetowania, a także możliwość ciągłego porównywania, jaka grupa docelowa dała najlepszy wynik. Praca z reklamami na Facebooku może być „ukryta” z poziomu fanpage, dzięki czemu możesz publikować reklamy bez ryzyka zawalenia spamem swoich stałych klientów.
Instagram powstał jako sieć błyskawicznych zdjęć – super sposób na zaprezentowanie efektów swojej pracy.
W mediach społecznościowych możesz nie tylko pokazać życie salonu, ale także udzielać dodatkowych fachowych porad, np.: jak dbać o siebie w domu. Obecnie w Internecie panuje trend polegający na udostępnianiu ważnych informacji, aby pokazać, jak dobrze rozumiesz temat. Klienci będą ci ufać, jeśli zobaczą, jak kompetentnie i łatwo możesz rozwiązać ich problem. Pokaż, że krok po kroku możesz doprowadzić klientkę do zdrowia, poprawy urody i że nie zależy ci tylko zrobić zabieg i zapomnieć o niej. Wszystko to można poprzeć recenzjami i zdjęciami na żywo.
– SEO / GOOGLE
Warto zaznaczyć, że oprócz fanpage i konta na Instagramie koniecznie trzeba mieć własną stronę internetową, nawet jeśli jest to zwykły one-page. Dzięki analityce na tej stronie możesz dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach i ich zainteresowaniach, w jakich godzinach są najczęściej odwiedzane i jakie usługi są uważane przez użytkowników za najpopularniejsze. Promowanie witryny w Google nie jest szybkim procesem, ponieważ takich stron jest bardzo dużo, ale odpowiednio skonfigurowana witryna pomoże przyciągnąć tych klientów, którzy korzystali z wyszukiwarki Google. Znamy się na stronach www w branży medycyny estetycznej – zobacz portfolio.
– PROGRAM PARTNERSKI DLA SALONU KOSMETYCZNEGO
Trudniejszym poziomem jest zbudowany i stale działający program partnerski. Jeśli Twoi klienci są lojalni i wiedzą, że przyciągając do Ciebie nowych klientów, będą otrzymywać coraz większe korzyści – taki system może stać się potężnym motorem biznesu. Istnieją przykłady, kiedy salony kosmetyczne całkowicie oparły swój marketing wokół programów afiliacyjnych. Nie jest to jednak łatwe, ale zdecydowanie warto opracować system motywacji, aby zwiększyć liczbę rekomendacji.
Zdarza się, że właściciel salonu często opiera się tylko na inspiracji bez konkretnego planu działania .Trudno mu zrozumieć lub pogodzić się z tym , że niezbędna jest dokładna stała analiza marketingowa. W tej sytuacji skazuje siebie i swój biznes na utknięcie na tym samym poziomie przez długi czas, bez możliwości rozwoju swojej działalności. Promowanie Twojej firmy to proces, wymagający ciągłego monitorowania.
My, zespół firmy Martel Media, specjalizujemy się w indywidualnym dopasowaniu rozwiązań dla konkretnego biznesu, aby wspólnie osiągać doskonałe wyniki na korzyść Twojej kliniki.