A może zrobimy logo po prawej stronie? Psychologia klienta a nowe pomysły
Często chcesz za wszelką cenę wyróżniać się na tle konkurencji. Wymyślasz piękne animacje, dodajesz zakładki, grafiki, unikalne wkładki i nie tylko. Rezultat często nie przynosi widocznej satysfakcji, dlatego szykujesz nowy projekt, a strona jest podobna do choinki na gwiazdkę…
Kiedyś dyrektor wezwał mnie do swojego gabinetu i powiedział radośnie, że wpadł na genialny pomysł, aby wyróżnić się na tle konkurencji:
– Umieśćmy logo firmy nie po lewej stronie, jak wszyscy inni, ale po prawej stronie. Klient przychodzi do nas i widzi coś wyjatkowego.
Co myślicie o tym? Dla mnie to może przynieść więcej problemów niż korzyści, ale żeby mieć pewność na 100%, musiałam zrobić testowanie użyteczności.
Testowanie użyteczności to narzędzie, które może stać się pomocnikiem w sytuacji, gdy już nic innego nie pomaga.

Jak działa testowanie użyteczności
Możesz wybrać grupę osób w różnym wieku i o różnych preferencjach i zaprosić ich do oceny od 1 do 10 za cechy, takie jak bezpieczeństwo witryny, piękno, użyteczność, nowoczesność, styl, szybkie wyszukiwanie informacji oraz spełnianie oczekiwań. Pierwsze wyniki cię zaskoczą, bo często nowoczesne strony z pięknymi czcionkami nie są postrzegane przez użytkowników jako godna zaufania, a to co twoim zdaniem powinno się wyróżniać na tle konkurencji, nie zostało docenione.
Stąd główny wniosek – przed zamówieniem strony zastanów się, czego chcą twoi klienci, a nie ty osobiście. Jeśli lubisz eleganckie strony internetowe, ale twoja firma jest sportowa, czcionki kręcone mogą być nieodpowiednie. W kwestiach kontrowersyjnych zawsze skupiaj się wyłącznie na grupie docelowej, a nie na swoich preferencjach.
Jak zrozumieć, kim jest Twój potencjalny klient
Sugerujemy użycie “method person”. Nie jest to standardowy podział ludzi na grupy według wieku, płci czy zainteresowań. “Method person“ polega na wizualizacji klientów, którzy zamawiają twój produkt. Jeśli pracujesz w trybie offline, dokładnie wiesz kim jest twój klient. Na przykład może to być niezamężny mężczyzna w wieku 30 lat, bez złych nawyków, pracujący w biurze jako asystent. Po pracy wraca do domu, je obiad i idzie na siłownię, gdzie spędza 2-3 godziny dziennie. W weekendy lubi umawiać się na przejażdżkę rowerem lub koncert z przyjaciółmi. Musisz jak najgłębiej zrozumieć osobę, którą wyobrażasz sobie, jak spędza czas w Internecie, na co zwraca uwagę. Poznaj również radości i zmartwienia tej osoby, ponieważ będzie to ważne podczas prezentacji twojego produktu.
Dlaczego to jest ważne? Osoba odwiedzająca witrynę www zapłaci, jeśli doświadczy pozytywnych emocji. Poza tym w świecie przepełnionym informacjami chcesz, aby były one przejrzyste, proste i w przystępnej formie. Klient chcę przyswoić przydatne wiadomości oraz szybko i łatwo dokonać zakupu. Z tego powodu witryny z wieloma wezwaniami do działania, t.zw. “calls to action” naraz mogą być postrzegane negatywnie. Zamiast tego, żeby w prosty sposób wyjaśniać klientowi, dlaczego jesteś potrzebny w jego życiu, zaczynasz go męczyć.
Jak przyciągnąć uwagę klienta
- Jeśli kilka osób patrzy w tym samym kierunku, mimowolnie zaczynasz podążać za tym, co tak naprawdę ich interesuje. Funkcję tę można wykorzystać na stronie w trybie online, kierując wzrok klienta na ważne dla ciebie treści. Na przykład formularz zwrotny lub przycisk połączenia, a może formularz rejestracyjny w systemie.
- Jeśli chcesz coś szczególnie podkreślić, preferuj rozwijane listy pionowe, a nie poziome.
- Jeśli nie masz w planach wykorzystania zdjęć, spróbuj wykorzystać figury geometryczne. Ostre zakręty przyciągają uwagę od czasów starożytnych, ponieważ są uważane za potencjalnie niebezpieczne, a twoim głównym zadaniem jest zwrócić uwagę klienta na produkt. Strony, w których trzeba stworzyć klientowi poczucie bezpieczeństwa, lepiej zrobić z opływowymi kształtami lub przyciskami, unikając „ostrych” elementów.
- Zastanów się, jak możesz maksymalnie ułatwić zakupy swoim klientom. To mogą być wszystkie możliwe formy płatności lub bardzo szczegółowe informacje o produkcie i jego zastosowaniu. Zobacz, co oferuje konkurencja i popraw to!
Czas ma znaczenie
Czy klient przyjdzie do ciebie, czy nie, zależy również od tego, o której godzinie publikujesz informacje na stronie lub w swoich grupach w mediach społecznościowych. Za pomocą Google Analytics możesz dowiedzieć się, że produkty w sklepach internetowych najczęściej oglądane są w nocy. To oznacza, że specjalna oferta, która będzie ważna tylko do rana jest bardzo przydatna. Jeśli twoi klienci są pracownikami biurowymi, staraj się podawać najbardziej przydatne informacje rano, przed pracą i po godzinach pracy, możesz wklejać zabawne treści. Dla przedsiębiorców postaraj się dać ważne informacje z samego rana.